Stoga, dobro isplanirani skladišni prostor i pažljivo organizirani procesi sada se moraju uskladiti kako bi odražavali promjenjive potrebe poslovanja. Jer, klijenti i potrošači žele iskustvo kakvo dobivaju od najvećih kompanija, poput Amazona. Zbog toga oni koji se ne razvijaju na pravi način po pitanju eCommerce poslovanja i skladištenja, zaostaju za najuspješnijima.
Što je e-commerce skladište i zašto je važno?
E-commerce skladište ili skladište za e-trgovinu je skladište prilagođeno potrebama internetske trgovine. To je mjesto gdje se roba skladišti, organizira, i priprema za slanje kupcima koji naručuju putem online platformi. Uključuje procese kao što su primanje robe, upravljanje zalihama, pakiranje i slanje, a često je optimizirano za brzinu i točnost kako bi zadovoljilo visoke standarde online trgovina i kupaca.
Prije recesije s početkom 2020., e-commerce je za većinu kompanija bila sporedan interes. Web stranica je bila dodatni kanal oglašavanja, jeftin način promocije nišnih proizvoda ili dosezanja specifičnih tržišta, ali ne nužno i način za primanje narudžbi i novca. Nije se smatrala pokretačem značajnog rasta, a svakako ne pojavom koja bi zahtijevala potpuno preispitivanje korporativnih operacija, posebice u skladištenju i logistici.
No, gotovo pet godina kasnije, situacija je znatno drugačija. Kupci pokazuju interes putem društvenih mreža jednako kao i putem tradicionalnih web stranica ili oglašavanja. Transakcije se odvijaju na mobilnim uređajima umjesto putem računala i kupci očekuju da mogu naručiti i primiti robu na mjestu i u vremenu koje im odgovara, s mogućnošću miješanja količina i proizvoda. Također, očekuju jednostavan postupak povrata.
Kako internet olakšava usporedbu cijena, proizvodi se sve više komodificiraju, a konkurencija se fokusira na ispunjavanje ovih očekivanja o usluzi, iznad tradicionalnih diferencijatora poput cijene i kvalitete.
Porast očekivanja
Kao što je spomenuto, kupci očekuju da male kompanije i startupovi ponude istu razinu usluge kao i etablirani divovi, a ta očekivanja nisu promijenjena samo među potrošačima. Sve više tvrtki u poslovanju između poduzeća (B2B) očekuje iste kvalitete - da mogu kupiti potrebne zalihe kad im zatrebaju, s isporukom izravno na mjesto korištenja, umjesto u skladište.
Ova promjena u procesu zamagljuje razliku između proizvođača, veletrgovca i maloprodavača jer tvornice sve više prodaju izravno javnosti, a trgovci moraju služiti pojedinačnim potrošačima jednako kao i trgovinama. Sve to odvija se u okruženju u kojem je potražnja sve nepredvidljivija i nestabilnija. U mnogim područjima e-commerce je značajno smanjio troškove ulaska na tržište za nove proizvode i nove igrače, dok jedan trend na društvenim mrežama može preko noći potaknuti prodaju.
Izazovi skladišnih operacija
Novi izazovi se mogu najbolje primijetiti u skladišnim operacijama. Dok "čisti" e-trgovci mogu započeti s praznim listom papira, većina tvrtki još uvijek mora održavati tradicionalne kanale i operacije velikih količina dok istovremeno ispunjava vrlo različite zahtjeve e-trgovine. To podrazumijeva razbijanje velikih isporuka, uvođenje operacija prikupljanja i pakiranja, koje su složene i skupe u smislu radne snage i prostora, a uz to su sve više vremenski osjetljive.
S druge strane, mnoge male tvrtke i startupovi, zahvaljujući popularnosti e-trgovine, suočavaju se s poslovanjem koje nadilazi kapacitet njihovih kuhinjskih stolova ili garaža. Potrebno im je dobro organizirano skladištenje, jer nekoliko pogrešnih narudžbi može značiti razliku između rasta i propasti.
Ključni izazovi e-commerce skladišta
- Brzi odgovor od primitka narudžbe do otpreme, što zahtijeva precizna i brza rješenja.
- Sposobnost prilagodbe sve većem broju proizvoda koji se mijenjaju mnogo češće nego prije.
- Precizna i stalna kontrola zaliha – znanje o tome ne samo koja je roba dostupna, nego i gdje se nalazi i u kojem obliku.
- Potražnja može nepredvidivo varirati, bilo ukupno ili po pojedinim artiklima.
- Povrati su sve češći u e-trgovini i skladište mora imati prostor za prihvaćanje, karantenu, obnovu i(li) ponovno pakiranje i vraćanje robe na zalihu ili neki drugi kanal.
Paletno skladištenje
U tradicionalnim skladištima, roba se obično skladišti na paletama unutar regala. Popularnost paletnih regala ne opada jer se mnogi proizvodi i dalje prodaju na paletama. Stavke koje se sporije kreću bolje je zadržati na paletama kao jeftiniju opciju skladištenja.
Postoji nekoliko opcija kada je u pitanju dizajn sustava regala. Regalni sustavi mogu koristiti punu visinu zgrade, od kojih je često velik dio neiskorišten.
Rješenja za ručno upravljanje
Većina procesa ispunjavanja narudžbi u e-commerce skladištu započinje s isporukama dobavljača koje se raspoređuju po posebnim lokacijama za sortiranje. Ovisno o veličini stavki, to može biti na policama, u posudama ili ladicama. Operatori rade prema popisima, koji mogu biti u papirnatom obliku ili mogu primati elektroničke naredbe putem mobilnih uređaja, svjetlosnih ili glasovnih sustava.
Sustavi ručnog upravljanje mogu se dizajnirati za rad na razini tla ili na više razina, koji mogu doseći visinu stropa. Alternativno, u industrijskim prostorima koji nisu dizajnirani kao skladišta, moguće je uvesti međukatni sustav koji stvara više razina za branje na visini.
Automatizirano skladištenje
Zašto ne biste omogućili da proizvod dođe do operatora (skladištara), umjesto da operator ide prema proizvodu? Automatizirani sustavi (uređaji) skladištenja može smanjiti potrebnu površinu do 70 posto, skratiti vrijeme upravljanja proizvodima do 60 posto i poboljšati točnost do 70 posto.
Optimizacijom prostora, automatizacijom procesa i smanjenjem grešaka, e-commerce skladište može dovesti do značajnih ušteda. Može i povećati učinkovitost bržom obradom narudžbi, preciznijim praćenjem zaliha i manjim brojem grešaka.
Nudi fleksibilnost i skalabilnost jer se lako prilagođava promjenama u potražnji i omogućava brzo širenje poslovanja. E-commerce skladište poboljšava i usluge kupcima zahvaljujući mogućnostima kao praćenje pošiljki u realnom vremenu, brza dostava i manje reklamacija. To su ključni čimbenici za povećano zadovoljstvo kod kupaca.
Transportni sustavi
Često narudžba iz e-commerce uključuje razne pojedinačne stavke, velike ili neobične komade te nekoliko kutija različitih proizvoda. Različite karakteristike tih proizvoda zahtijevaju optimalan način skladištenja i rješenja za branje, ali svi elementi narudžbe moraju se spojiti kako bi se pakirali i otpremili kupcu.
Transportni sustavi mogu omogućiti besprijekornu povezanost između različitih skladišnih područja, omogućujući dostavu proizvoda na jedno mjesto za pakiranje i otpremu.
Budućnost e-commerce skladišta
Svakako, izazovi u e-commerce logistici su brojni, od sezonskih varijacija do upravljanja povratom robe. No, u Primat logistici imamo dugogodišnje iskustvo i znanje kako se nositi s tim izazovima. Naše fleksibilne usluge omogućavaju nam da se prilagodimo potrebama korisnika i pronađemo najbolje rješenje za vaše poslovanje.
Gledajući u budućnost, e-commerce skladišta će nastaviti evoluirati. Nove tehnologije poput robotike i umjetne inteligencije će još više automatizirati procese i povećati učinkovitost. Također, sve veći naglasak će biti na održivosti i ekološki prihvatljivim rješenjima.